اعلانات الهيدر – بجانب اللوجو

Al Masalla-News- Official Tourism Travel Portal News At Middle East

مغارة على بابا يا وزير السياحة والاثار… فكرة يكتبها أشرف سركيس

بيضة من دهب يا وزير السياحة والاثار .. فكرة أشرف سركيس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

المسلة السياحية

حكاوي الغردقة

 فكرة يكتبها – اشرف سركيس


®® ركز في المشوار ده بدل ما تلف مشوارين – هو مشوار صعب حبتين- هتتعب فيه بدل الشوية شويتين – وهتشيل على كتفك بدل الحمل حملين – وعلى رأى المثل خبطة بمرزبة ولا دق مسمارين – وهيعيش معانا بدل العمر عمرين – و هتوصل في اخره بالسلامة وبدعانا وبدعاء الوالدين.. هتلاقي باب ضخم قدامك محدش وصله لا خلفك ولا امامك خبط بأيدك خبطتين وقول (افتح يا سمسم ).. وادخل برجليك اليمين وشيل على قد ما تقدر خير للسياحة والاثار من كنوز الصين وكوريا والهند و اليابان.

 

 


فبعد لقائك برئيس الوزراء ، ووزير الطيران المدني للتنسيق والتعاون والتخطيط لتشغيل طيران منخفض التكاليف لانعاش الحركة السياحية الوافدة ، اصبح الطريق مفتوح والمرمى خالي لغزو أسواق ” الصين واليابان والهند وكوريا ” والتي تصدر اكثر من 300 مليون سائح سنويا لبلاد العالم لا تتعدى نسبه مصر منها الى 650 الف سائح في احسن الأحوال ..!

 

 

15 مليون سائح

فتخيل معاليك لو نجحنا في استقطاب 5% فقط من هذا الرقم من تلك الدول سنستحوذ على اكثر من 15 مليون سائح سنويا بحصيلة سنوية تتجاوز 5 مليار دولار على اقل تقدير وهذا بخلاف باقي الأسواق .

 

 


ولعلم معاليك يتميز السائح من تلك الدول بإنفاقه العالي مقارنه بسائح دول أوروبا الشرقية ، بالإضافة الى شغفه للسياحة الثقافية والاثرية وزيارة الأقصر واسوان ودخول المتاحف ، وكذلك شراء الهدايا التذكارية بكافة أنواعها وفى كل زياراته ، بالإضافة الى تجوالهم في مجموعات في كل المناطق السياحية وجلوسهم على المقاهي وانفاقهم في المطاعم .

 

 


بلغت معاليك بالخريطة و هتبدأ منين ومكان الكنز فين يلا شد الرحال ووراك الريس والوزراء والسفراء واحنا وكل الرجال يلا على بركه الله وربنا معاك .

على جوجل نيوز

نبذة عن الكاتب

مقالات ذات صله

error: Disabled